Poslechněte si podcast se mnou: Koučink v přírodě má smysl na Spotify | Apple podcasts | Google podcasts

Řekněte ano vizualizaci

9. 9. 2020 | Vizualizace

Vizualizace. Cizí termín, který u nás ale vcelku rychle zdomácněl. Zajímavé je, že když se na ni někoho zeptáte, zpravidla ho jako první napadne, že mluvíte o nějakém 3D projektu kuchyně, koupelny nebo domu. Ano, v posledních letech se vizualizace zabydlela v mnoha odvětvích a stala se výborným, nejen marketingovým nástrojem. Bylo by ale velkou chybou opomíjet vizualizaci v souvislosti s osobním rozvojem.

CO si pod slovem vizualizace představit?

Na internetu najdete hned několik definic. Obecně vzato hovoříme o představách, fantazii, zpracovávání vnitřních obrazů. V osobním rozvoji a zejména v koučování techniku vizualizování využíváme hojně. Když se dobře uchopí, je totiž skvělá!

PROČ to tak dobře funguje? Proč je dobré si techniku osvojit a pilovat ji?

 Napoleon Hill, americký spisovatel, jeden ze zakladatelů osobnostně rozvojové literatury a také autor knihy Myšlením k bohatství, říká:

“Cokoliv si lidská mysl dokáže představit a čemu dokáže uvěřit, toho lze dosáhnout.”

Mozek nerozlišuje mezi skutečnou realitou a tím, co je jen výplodem fantazie. Možná už jste zaslechli rčení, že 100x opakovaná lež se stává pravdou. Anebo, že někdo tak dlouho lhal, až tomu sám uvěřil?  Velmi zjednodušeně řečeno – v praxi to probíhá tak, že když svému mozku naservírujete představu situace, které chcete dosáhnout, začne mozek tvořit nové synapse a spustí se tvorba neurochemických látek. Mozek neřeší, že jste zatím jen ve fázi “přípravy”, on už se chová, jako by ta situace nastala. Tím nás podněcuje k další aktivitě, roste motivace, pozornost se více zaměřuje na požadované výkony. O praktických

JAK? Existuje nějaký návod, jak by to mělo probíhat?

Existují spíše doporučení, protože vnímání každého z nás je velmi subjektivní a každý si vizualizační proces může uzpůsobit tak, aby to vyhovovalo právě jemu a jeho záměru.

Je dobré na proces vizualizace nahlížet jako na jakousi meditační techniku. Zvolit vhodné prostředí, čas, popřípadě upravit atmosféru. Někdo si potřebuje sednout, někdo si raději lehne, někdo zavře oči a někdo hned bere do ruky tužku, aby své myšlenky mohl zaznamenávat. Papír a tužku rozhodně doporučuji mít po ruce. Další tipy a praktické příklady podrobněji rozepisuji v dokumentu Jak převést své představy do reality, aneb jak funguje vizualizace v praxi.
Bude také velmi záležet na tom, jak je vizualizace zaměřena, zda ve své mysli budete plánovat následujících pět let, anebo jen následující den.

Tato technika si získává také čím dál větší oblibu u lidí, kteří se ráno touto formou ladí na svůj den. Pomáhá jim opět v podpoře motivace pro náročné úkoly, které je čekají, k odladění případných nedostatků a chyb, které by mohly být snadno přehlédnuty. Vytváří si tak nový pozitivní návyk, ranní rituál.
V ideálním případě si z vizualizace odnášíte kromě zážitků, emocí, motivace a jasného cíle také představu, jaké budou vaše další kroky, a co je bude provázet. Takový malý akční plán.

Pokud vás vizualizace a jejich využití v běžném životě zajímá více, můžete si bližší informace stáhnout tady: Jak převést své představy do reality, aneb jak funguje vizualizace v praxi.

Přeji hodně úspěchů a zrealizovaných vizualizovaných pozitivních představ.

Jana Štěpánková